Απορρίπτουν το "καλάθι του νοικοκυριού" οι καταναλωτικές οργανώσεις. "Κοροϊδία για τους καταναλωτές"
Ως μέτρο αναποτελεσματικό, κοροϊδία για τους καταναλωτές και ομολογία αποτυχίας της κυβέρνησης στη μάχη κατά της αισχροκέρδειας χαρακτηρίζουν, μιλώντας στο ethnos.gr, το μέτρο με τη συγκράτηση τιμών σε πενήντα προϊόντα πρώτης ανάγκης των σούπερ μάρκετ εκπρόσωποι των καταναλωτικών οργανώσεων.
Όπως υποστηρίζουν, ήδη οι τιμές των συγκεκριμένων προϊόντων είναι υπερβολικά αυξημένες και ουσιαστικά θα είναι απειροελάχιστη έως και μηδαμινή η ελάφρυνση των καταναλωτών από το συγκεκριμένο μέτρο. Παράλληλα, τονίζουν ότι οι καταναλωτές θα πρέπει καθημερινά να επιδίδονται σε μία πολύωρη προσπάθεια, προκειμένου να βρουν σε ποια επιχείρηση η τιμή ενός συγκεκριμένου προϊόντος είναι χαμηλότερη, μια και οι αξίες θα αλλάζουν κάθε εβδομάδα ή κάθε 15 μέρες.
Σημειώνουν ακόμα ότι οι τιμές των προϊόντων πρώτης ανάγκης έχουν σημειώσει αυξήσεις από 20% έως 40% το τελευταίο εξάμηνο, με αποτέλεσμα και προκειμένου να ελαφρυνθούν οι καταναλωτές, η μόνη λύση θα ήταν η μείωση των τιμών τους και όχι μία απλή συγκράτησή τους στη συνέχεια, κάτι που θα επαφίεται στην καλή πίστη των επιχειρήσεων.
Από την πλευρά του ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, μιλώντας επίσης στο ethnos.gr, σημείωσε ότι με το μέτρο για το «καλάθι του νοικοκυριού» διασφαλίζεται σταθερότητα και φτηνότερες τιμές σε πενήντα προϊόντα, που είναι απολύτως απαραίτητα για τη διαβίωση του μέσου νοικοκυριού. Ο ίδιος σημείωσε ότι συνεχίζονται οι έλεγχοι σε όλα τα είδη πρώτης ανάγκης για αισχροκέρδεια και επιβάλλονται υψηλά πρόστιμα.
ΚΕΠΚΑ: Δεν πατάσσεται έτσι η αισχροκέρδεια
Ως ομολογία αποτυχίας της κυβέρνησης στη μάχη της ενάντια στην αισχροκέρδεια χαρακτηρίζει το μέτρο για τη συγκράτηση των τιμών σε πενήντα προϊόντα πρώτης ανάγκης ο πρόεδρος του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ), Νίκος Τσεμπερλίδης. Όπως λέει, το συγκεκριμένο μέτρο καταδεικνύει ότι το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων αλλά και ολόκληρη η κυβέρνηση αναγνωρίζουν ότι υπάρχει αισχροκέρδεια στην αγορά αλλά δεν έχουν τρόπο να την αντιμετωπίσουν.
«Το συγκεκριμένο μέτρο προκαλεί προβλήματα στον υγιή ανταγωνισμό και δημιουργεί συνθήκες προπαγάνδας, αφού ουσιαστικά κατευθύνει τους καταναλωτές, για το που θα πάνε να ψωνίσουν. Ουσιαστικά λένε στους καταναλωτές ότι θα υπάρχουν ελεγχόμενες αυξήσεις. Τι θα πει ελεγχόμενες αυξήσεις; Πώς θα μπορέσει να συγκρίνει συνέχεια ο καταναλωτής τις τιμές ομοειδών προϊόντων σε μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις; Το μέτρο για το ‘’καλάθι της νοικοκυράς’’ αποτελεί μια ξεκάθαρη κοροϊδία σε βάρος των καταναλωτών και πρέπει να το δούμε όλες οι οργανώσεις με τη δέουσα σοβαρότητα», τονίζει ο κ. Τσεμπερλίδης.
Ο ίδιος σημειώνει ακόμα ότι σε περίπτωση που η κυβέρνηση ήθελε πραγματικά να πατάξει την αισχροκέρδεια, θα μπορούσε να επιλέξει πολύ πιο αποτελεσματικούς τρόπους γι’ αυτό.
«Θα μπορούσαν να ζητήσουν από τις επιχειρήσεις να τους στείλουν τις αυξήσεις για κάθε προϊόν από την 1η Ιουνίου 2021 με κοστολογική αποτύπωση. Για παράδειγμα, για ποιους λόγους η τιμή του γάλακτος πήγε από τα 1,40 στα 1,80 ευρώ; Επίσης, για ποιο λόγο η τιμή ενός προϊόντος ετικέτας ανέβηκε κατά 50%, τη στιγμή που δεν υπάρχει ενδιάμεσος, η συσκευασία είναι ίδιας αξίας και οι αγρότες δεν προχώρησαν σε αυξήσεις; Μόλις πάρει τα στοιχεία αυτά η κυβέρνηση, θα μπορεί να κάνει ελέγχους για τις διαφοροποιήσεις των τιμών μεταξύ των εταιρειών. Όποιες λένε ψέματα, να δοθούν οι επωνυμίες στους καταναλωτές και τότε θα δούμε τι θα πάθουν αυτές που αισχροκερδούν», τονίζει ο πρόεδρος του ΚΕΠΚΑ.
«Αναποτελεσματικό το μέτρο»
Ως μέτρο αναποτελεσματικό με ελάχιστα έως και μηδαμινά οφέλη για τους καταναλωτές χαρακτηρίζει το μέτρο της συγκράτησης τιμών πενήντα ειδών πρώτης ανάγκης η πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών για την Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ), Παναγιώτα Καλαποθαράκου. Όπως υπογραμμίζει, δε μιλάμε για «πάγωμα» των ήδη πολύ υψηλών τιμών αλλά για συγκράτησή τους.
«Οι τιμές των προϊόντων ‘’εκτοξεύονται’’ διαρκώς και έχει παγιωθεί μία κατάσταση με πολύ ακριβά τα βασικά καταναλωτικά αγαθά. Βλέπουμε σε αυτά αυξήσεις από 20%-40% το τελευταίο εξάμηνο και την ίδια στιγμή οι τιμές ανεβαίνουν κάθε εβδομάδα. Από τη στιγμή που με το μέτρο για τα πενήντα προϊόντα δε μιλάμε για πάγωμα αλλά για συγκράτηση τιμών, το μέτρο θα είναι αναποτελεσματικό και θα έχει ελάχιστα ή και μηδαμινά οφέλη για τους καταναλωτές. Ουσιαστικά, μιλάμε για ευχολόγιο και στηριζόμαστε στην καλή πίστη των μεγάλων αλυσίδων, οι οποίες δημιουργούν τις τιμές», τονίζει η κ. Καλαποθαράκου.
Η ίδια αναφέρει ακόμα ότι από τη στιγμή που οι τιμές των προϊόντων ουσιαστικά θα αλλάζουν κάθε εβδομάδα ή κάθε 15νθήμερο, θα είναι πολύ δύσκολο για τους καταναλωτές να τις συγκρίνουν.
«Στην ουσία ο καταναλωτής θα πρέπει να μην ασχολείται με τίποτα άλλο, από το να ελέγχει συνέχεια τις τιμές των προϊόντων, για να γλυτώσει, για παράδειγμα, ένα ευρώ. Να σημειώσουμε ακόμα ότι το μέτρο θα εφαρμοστεί με βάση τις τιμές των προϊόντων στις 5 Οκτωβρίου. Όμως, έχουμε καταγγελίες ότι το προηγούμενο βράδυ οι εταιρείες με κλειστά τα φώτα προχώρησαν σε γενναίες αυξήσεις τιμών. Οι καταναλωτές θα πρέπει να κρατούν μικρό καλάθι αναφορικά με το συγκεκριμένο μέτρο», σημειώνει η πρόεδρος της ΕΚΠΟΙΖΩ.
Σχόλια