Λίγο πριν την τραγωδία στα Τέμπη με το μοιραίο σιδηροδρομικό δυστύχημα ο μηχανοδηγός του Intercity 62 που είχε αντιληφθεί ότι κάτι δεν πάει καλά μπαίνοντας στη γραμμή φαίνεται να τηλεφώνησε σε συνάδελφό του για να μάθει αν κινείται κι αυτός στην ίδια γραμμή.
Σύμφωνα με την εφημερίδα Τα Νέα, ο μηχανοδηγός του Intercity 62 κατάλαβε ότι κάτι μάλλον κάτι έχει πάει λάθος και πήρε τηλέφωνο συνάδελφό του άλλης αμαξοστοιχίας, ρωτώντας τον με αγωνία αν βρίσκεται κι αυτός στην ίδια γραμμή, στην οποία γράφτηκε λίγα λεπτά μετά η τραγωδία στα Τέμπη με το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα.
Το τηλεφώνημα αυτό, που φέρεται να είναι το τελευταίο που πρόλαβε να κάνει ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας Intercity 62 πριν την μοιραία σύγκρουση στα Τέμπη, δεν απέδωσε καρπούς.
Ο συνάδελφος που πήρε στο τηλέφωνο ο μηχανοδηγός του Intercity 62 πριν το σιδηροδρομικό δυστύχημα δεν ήταν στην εμπορική αμαξοστοιχία, που κινούνταν στην ίδια κατεύθυνση με το επιβατικό τρένο. Ήταν αλλού.
Την ίδια ανεπιβεβαίωτη πληροφορία ότι ο έμπειρος μηχανοδηγός του επιβατικού τρένου πήρε τηλέφωνο συνάδελφό του, προκειμένου να μάθει σε ποιο σημείο βρισκόταν το εμπορικό τρένο, μετέφερε χθες και ο αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Υπαλλήλων ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Θωμάς Χαχάμης.
Ο αρμόδιος Εισαγγελέας έχει δώσει εντολή, πάντως, να γίνει άρση του τηλεφωνικού απορρήτου και να ανοίξουν όλα τα τηλέφωνα των εμπλεκομένων στην τραγωδία στα Τέμπη για να φανούν όλες οι κλήσεις που έκαναν στο μοιραίο σιδηροδρομικό δυστύχημα και τι ειπώθηκε.
Σοκάρουν τα νέα ηχητικά ντοκουμέντα
Συγκλονίζουν οι διάλογοι που έρχονται στη δημοσιότητα μια εβδομάδα μετά την τραγωδία, αποδεικνύοντας πως ο σταθμάρχης Λάρισας Βασίλης Σαμαράς εμφανιζόταν σίγουρος ότι είχε «κλειδώσει» το Intercity 62 στην γραμμή της ανόδου, ακόμα κι όταν πληροφορήθηκε από τον ρυθμιστή της κυκλοφορίας ότι η επιβατική αμαξοστοιχία είχε συγκρουστεί μετωπικά με την εμπορική στην περιοχή του Ευαγγελισμού, κοντά στα Τέμπη.
Όπως προκύπτει από τις συνομιλίες (από το «Πρώτο Θέμα») στο σύστημα ενδοεπικοινωνίας μεταξύ σταθμαρχείων και ρυθμιστή κυκλοφορίας στην Αθήνα την Τρίτη το βράδυ, λόγω της έλλειψης του συστήματος ηλεκτρονικής παρακολούθησης του σιδηροδρόμου, ο ρυθμιστής δεν έχει την δυνατότητα να παρακολουθεί τα τρένα ηλεκτρονικά αλλά είναι υποχρεωμένος να δέχεται την ενημέρωση από τους σταθμάρχες.
Στις 23:05 της Τρίτης 28/02, η σταθμάρχης των Νέων Πόρων (ο επόμενος σταθμός μετά τη Λάρισα), επικοινωνεί με τον Βασίλη Σαμαρά, ο οποίος ήταν - από αρκετή ώρα - πριν ο μοναδικός σταθμάρχης στον συγκεκριμένο σταθμό.
Η αμαξοστοιχία Intercity 62 εκείνη την ώρα θα έπρεπε να πλησιάζει στη Θεσσαλονίκη, αλλά ένα τεχνικό πρόβλημα την καθυστέρησε στον σταθμό του Παλαιοφάρσαλου.
Ο Σαμαράς ενημερώνει την συνάδελφό του, που λίγο νωρίτερα τον είχε ενημερώσει πως είχε αναχωρήσει από τους Νέους Πόρους η εμπορική αμαξοστοιχία, ότι εκείνη τη στιγμή «διώχνει το 62».
Από εκεί και έπειτα:
Στις 23:24 (τρία λεπτά μετά από τη σύγκρουση των δύο τρένων), ο σταθμάρχης ενημερώνεται από την Αθήνα ότι υπάρχει πρόβλημα στο δίκτυο της ηλεκτροδότησης των τρένων, προφανώς ως αποτέλεσμα της τραγωδίας που μόλις είχε συντελεστεί.
Στις 23¨:27, ο ρυθμιστής επικοινωνεί ξανά με τη Λάρισα για το πρόβλημα με την ηλεκτροδότηση, χωρίς να γνωρίζει για την σύγκρουση των δύο τρένων.
Στις 23:41, ο ρυθμιστής κυκλοφορίας έχει ενημέρωση από την Πυροσβεστική ότι υπάρχει σύγκρουση δύο τρένων και καλεί τον σταθμάρχη της Λάρισας, ο οποίος έχει ενημέρωση, αλλά έχει μείνει στις δύο αρχικές εκδοχές, είτε ότι μία νταλίκα έπεσε πάνω στο τρένο από τον ανισόπεδο κόμβο, είτε ότι εκτροχιάστηκε η εμπορική αμαξοστοιχία. Τον ρωτά αν «έδιωξε» το τρένο από την άνοδο. Ο σταθμάρχης αναφωνεί «αμάν», ενώ ήδη γνωρίζει ότι υπάρχει δυστύχημα και διαβεβαιώνει ότι το τρένο έφυγε από την γραμμή της ανόδου.
Στις 23:47, ο ρυθμιστής κυκλοφορίας επικοινωνεί και πάλι με τον σταθμάρχη, του επισημαίνει ότι η σύγκρουση έχει γίνει στην περιοχή του Ευαγγελισμού και ρωτά και πάλι τον Σαμαρά από ποια γραμμή έδιωξε το Ιntercity. Εκείνος επιμένει ότι το είχε στην γραμμή της ανόδου, αλλά λέει και ότι εκείνη την ημέρα είχε πρόβλημα με τα κλειδιά.
Στις 23:57, ο ρυθμιστής ρωτά και πάλι τον σταθμάρχη από ποια γραμμή «έδιωξε» την επιβατική αμαξοστοιχία και εκείνος λέει ότι όλη την ημέρα είχε πρόβλημα με τα κλειδιά και τις αλλαγές, ενώ ήταν στη νυκτερινή βάρδια.
Στις 00:06, η σταθμάρχης των Νέων Πόρων επικοινωνεί με τον Σαμαρά και τον ρωτά για την σύγκρουση. «Δεν ξέρω, Ελένη, δεν ξέρω, ό,τι και να σου πω θα σου πω ψέματα», απαντά εκείνος.
Στις 00:21, ο ρυθμιστής κυκλοφορίας επανέρχεται και ρωτά τον Σαμαρά: Εσένα άνοδο σου έδειχνε, σωστά; Ναι, απαντά ο σταθμάρχης.
Την ίδια ώρα, ένα συγκλονιστικό ντοκουμέντο εξασφάλισε το Mega, λίγα λεπτά πριν το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη.
Πρόκειται για ντοκουμέντο από κάμερα ασφαλείας του τρένου του προαστιακού προς Λάρισα - του τρένου δηλαδή που έφυγε πριν έρθει το μοιραίο Intercity από την Αθήνα.
Σε αυτό, ακούγεται ο μηχανοδηγός του προαστιακού να ρωτάει επανειλημμένα τον σταθμάρχη της Λάρισας γιατί του έχει δώσει εντολή το τρένο να κάνει οπισθοπορεία.
Ώρα 22:48 28/02/2023
– Λάρισα, σου μιλάει ο προϊστάμενος του 2597. Γιατί κάνουμε οπισθοπορεία;
Ο μηχανοδηγός του προαστιακού δεν παίρνει απάντηση και ξαναρωτάει:
– Λάρισα, σου μιλάει ο προϊστάμενος του 2597. Γιατί κάνουμε οπισθοπορεία; Για να ενημερώσω την υπηρεσία μου.
Σημειώνεται ότι λίγα μέτρα πιο κάτω από το σημείο που βρισκόταν ο προαστιακός, είναι το μοιραίο κλειδί 118.
Το τρένο αυτό, ο προαστιακός 2597, έχει έρθει με κατεύθυνση τη Λάρισα και φαίνεται να υπάρχει κάποιο πρόβλημα που ο σταθμάρχης για να το αντιμετωπίσει, έχει ζητήσει από τον μηχανοδηγό του 2597 να περιμένει. Το μοιραίο Intercity με προορισμό τη Θεσσαλονίκη, ακολουθούσε.
Συνεχίζοντας να μη λαμβάνει απάντηση από τον σταθμάρχη της Λάρισας, ο μηχανοδηγός του προαστιακού ξαναρωτά:
– Ο σταθμάρχης της Λάρισας μπορεί να ενημερώσει τον παριστάμενο του 2597 για τη διαδικασία της οπισθοπορείας.
Σε αυτό το σημείο, και σύμφωνα με το βίντεο ντοκουμέντο του MEGA, ο 59χρονος σταθμάρχης ακούγεται να απαντά:
«Φλασάρησε ένα κλειδί», που σημαίνει ότι εντόπισε πρόβλημα στο μοιραίο κλειδί.
Ο μηχανοδηγός του προαστιακού τότε απαντά «καλώς, ευχαριστώ πολύ» και συνεχίζει την πορεία του.
Ο προφυλακισμένος σταθμάρχης, φέρεται να παραδέχτηκε ενώπιον των αρχών πως δεν ανέφερε στον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας, σε ποια γραμμή θα κινούνταν, λόγω φόρτου εργασίας.
«Ο ένας τρόπος ήταν με το ραδιοτηλέφωνο, να αναφέρω ότι κινείται σε διπλή γραμμή ανόδου. Ο άλλος τρόπος ήταν να του δώσω υπόδειγμα 1001 που θα έγραφα: “κυκλοφορείτε σε διπλή γραμμή ανόδου έως φωτόσημο εισόδου Νέων Πόρων”. Λόγω του φόρτου εργασίας εκείνη την ώρα δεν πρόλαβα να κόψω το 1001 και ξέχασα να του το διαβιβάσω και με το ράδιοτηλέφωνο».
Σχόλια