Μπορεί ο 49χρονος ελαιοχρωματιστής να υποστηρίζει ότι έδρασε μόνος του κάνοντας την κλοπή του αιώνα από την Εθνική Πινακοθήκη, ωστόσο υπάρχουν αποκαλύψεις που διαψεύδουν τους ισχυρισμούς του.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι προσπάθησε να πουλήσει δυο φορές τον πίνακα του Πικάσο, ενώ φαίνεται πως είχε και συνεργό και μάλιστα Έλληνα.
Σύμφωνα με αποκαλύψεις του LIVE NEWS, στην ιστορία που παρουσίασε ο 49χρονος, υπάρχουν πολλές περισσότερες πτυχές, που μένει να φωτιστούν. Όπως η βεβαιότητα του Ολλανδού ερευνητή έργων τέχνης Arthur Brand, που μίλησε στην εκπομπή για συνεργό και μάλιστα Έλληνα.
«Πληροφορήθηκε πέρυσι ότι αυτός ο άνδρας κρυβόταν στην Ολλανδία, είχε δραπετεύσει από την Ελλάδα γιατί φοβόταν ότι η Αστυνομία ήξερε το όνομά του. Επίσης ξέρω ότι εμπλέκεται και άλλο άτομο, δεν ξέρω το όνομα, αλλά είχε συνεργό» ανέφερε ο Ολλανδός ερευνητής, συμπληρώνοντας: «Είναι δύο. Αυτός που συνελήφθη τώρα και ένα ακόμα φίλος του. Είναι από την Ελλάδα».
Όπως υποστηρίζει στην εκπομπή, ο ερευνητής, ο ελαιοχρωματιστής, που δηλώνει λάτρης του Πικάσο, επιχείρησε μάταια να πουλήσει το «Γυναικείο Κεφάλι».
«Προσπάθησε να πουλήσει τους πίνακες κάτι το οποίο ήταν δύσκολο, γιατί εάν έχεις χρήματα για να αγοράσεις έναν πίνακα του Picasso, θα αγοράσεις ένα νόμιμο Picasso και όχι παράνομο, γιατί ένα κλεμμένο πίνακα δεν μπορείς να τον δείξεις πουθενά. Αυτός ο άνδρας προσπάθησε ξανά και ξανά να βρει έναν αγοραστή και στο μεταξύ αυτό που άκουσα είναι ότι ενώ βρισκόταν στην Ολλανδία προσπάθησε να πουλήσει τον πίνακα στη Γερμανία» πρόσθεσε ο Arthur Brand.
Η παρουσία του ελαιοχρωματιστή στην Ολλανδία επιβεβαιώνεται και από τις αναρτήσεις του στο διαδίκτυο. Εκεί φαίνεται να πέρασε Χριστούγεννα και Πρωτοχρονιά, ενώ και καθ’ όλη τη διάρκεια των 9 ετών από τη κλοπή των πινάκων, τα ταξίδια του στην χώρα ήταν εξαιρετικά συχνά.
«Επιχείρησε να πουλήσει τον πίνακα του Πικάσο σε Έλληνα συλλέκτη πριν από 3 μήνες»
Από την άλλη ο κριτικός τέχνης Νίκος Σταθούλης μίλησε αποκλειστικά στο LIVE NEWS, όπου και αποκάλυψε ότι ο 49χρονος ελαιοχρωματιστής προσέγγισε σοβαρό Έλληνα συλλέκτη για να του πουλήσει τον πίνακα του Πικάσο.
«Επιχείρησε να πουλήσει τον πίνακα του Πικάσο σε Έλληνα συλλέκτη πριν από 3 μήνες»
Από την άλλη ο κριτικός τέχνης Νίκος Σταθούλης μίλησε αποκλειστικά στο LIVE NEWS, όπου και αποκάλυψε ότι ο 49χρονος ελαιοχρωματιστής προσέγγισε σοβαρό Έλληνα συλλέκτη για να του πουλήσει τον πίνακα του Πικάσο.
«Έχει προσεγγίσει και στην Ελλάδα μέσω τρίτου προσώπου ένα συλλέκτη έργων τέχνης πριν από τρεις περίπου μήνες. Δεν έδωσε καμία σημασία γιατί όταν δίνεις πληροφορίες για έναν πίνακα Πίκασο ένας σοβαρός συλλέκτης θα πάει κατευθείαν στους οίκους δημοπρασιών ή στους εξπέρ του Πικάσο», αποκάλυψε ο Νίκος Σταθούλης.
«Επικράτησε αδιαφορία, γιατί όταν μιλάς για τέτοιους θησαυρούς έχεις όλα τα εχέγγυα για αυτά. Εχεις κάποια χαρτιά, κάποια στοιχεία γνησιότητας και κάποιες εγγυήσεις. Αυτά δεν υπήρχαν, επομένως από την πρώτη στιγμή υπήρχε μία αδιαφορία».
«Σίγουρα αυτή η κλοπή κρύβει ένα μυστήριο. Εάν είναι αληθή όσα ισχυρίζεται, ότι μπήκε μόνος του και έκανε την κλοπή τότε να την κλείσουμε την Εθνική Πινακοθήκη», είπε ο κ. Σταθούλης προσθέτοντας: «Δεν ήταν μόνος του και είχε συνεργό. Δεν μπορείς να μπεις σε έναν χαώδη χώρο και να μην έχεις συνεργάτες».
«Επικράτησε αδιαφορία, γιατί όταν μιλάς για τέτοιους θησαυρούς έχεις όλα τα εχέγγυα για αυτά. Εχεις κάποια χαρτιά, κάποια στοιχεία γνησιότητας και κάποιες εγγυήσεις. Αυτά δεν υπήρχαν, επομένως από την πρώτη στιγμή υπήρχε μία αδιαφορία».
«Σίγουρα αυτή η κλοπή κρύβει ένα μυστήριο. Εάν είναι αληθή όσα ισχυρίζεται, ότι μπήκε μόνος του και έκανε την κλοπή τότε να την κλείσουμε την Εθνική Πινακοθήκη», είπε ο κ. Σταθούλης προσθέτοντας: «Δεν ήταν μόνος του και είχε συνεργό. Δεν μπορείς να μπεις σε έναν χαώδη χώρο και να μην έχεις συνεργάτες».
Eπιστρέφουν αύριο Πικάσο και Μοντριάν στην Εθνική Πινακοθήκη
Μια τυπική εκκρεμότητα μένει, η υπογραφή της εισαγγελικής εντολής, και αύριο, 1η Ιουλίου, τα έργα του Πικάσο και του Μοντριάν που απέκτησαν μια μυθιστορηματική διάσταση με την κλοπή τους, θα επιστρέψουν στην Εθνική Πινακοθήκη.
Από την κρύπτη δίπλα στο μπάνιο στο σπίτι της Κερατέας, ως τα βάτα στη ρεματιά και μετά τα εργαστήρια της Ελληνικής Αστυνομίας στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, η περιπλάνηση των δύο έργων, του Πάμπλο Πικάσο και του Πιετ Μοντριάν, τελειώνει.
Ο κύκλος κλείνει, αφού τα έργα «Γυναικείο Κεφάλι» και «Ο ανεμόμυλος Στάμμερ» επιστρέφουν στην Εθνική Πινακοθήκη, απ' όπου τα άρπαξε μέσα σε επτά λεπτά στις 9 Ιανουαρίου 2012 ο artfreak ελαιοχρωματιστής.
Tα έργα θα φτάσουν αύριο στη νέα Εθνική Πινακοθήκη (δεν έχει καθοριστεί ακόμα ακριβώς η ώρα), και θα οδηγηθούν απευθείας στο περίφημο τμήμα συντήρησης, γνωστό για την επιστημονική κατάρτιση και τη μεθοδική εργασία των συντηρητών της Πινακοθήκης. Περιμένουμε να γίνει και επισήμως η ταυτοποίηση, η επιβεβαίωση της γνησιότητας, ο έλεγχος και η καταγραφή της κατάστασης των έργων και των φθορών τους, καθώς και η μελέτη για τις παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν. Στην Πινακοθήκη θα μεταβεί και η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη.
Ακολούθως, θα γίνουν οι εργασίες συντήρησης που επιβάλλονται μετά την ταλαιπωρία που έχουν υποστεί αυτά τα εννέα χρόνια τα δύο έργα.
Όλα δείχνουν πως τον Σεπτέμβριο το αργότερο, τα έργα θα τοποθετηθούν και πάλι στους τοίχους της Πινακοθήκης, προφανώς στον δεύτερο όροφο, με τα έργα του 20ού αιώνα.
Τέλος καλό, όμως η ιστορία δεν έχει λήξει. Οι ερωτήσεις που έχουν προκύψει για τον φερόμενο δράστη μετά την απολογία του και την ταχύτητα των γεγονότων από το βράδυ της Δευτέρας είναι πολλές. Και σοβαρές.
Ο artfreak και δύο ακόμα πρόσωπα-κλειδιά: Η πρώην σύντροφός του και ο πληροφοριοδότης
Αν και τα στελέχη της Ελληνικής Αστυνομίας έλεγαν μετά βεβαιότητος ότι έδρασε μόνος του ο 49χρονος άνεργος ελαιοχρωματιστής, που ταξίδευε μεταξύ Λονδίνου, Αμστερνταμ, Αθήνας και Ντουμπάι και έχει δικηγόρο τον Σάκη Κεχαγιόγλου, η έρευνα φαίνεται ότι θα μπει σε νέο κεφάλαιο.
Πρόσωπο-κλειδί είναι η πρώην σύντροφός του, στην οποία είχε εξομολογηθεί ότι έχει στην κατοχή του τα δύο έργα και αυτή δεν τον είχε πιστέψει. Άλλο ένα πρόσωπο-κλειδί είναι ο άνθρωπος που έδωσε την πληροφορία που οδήγησε στη σύλληψή του.
Αξίζει ιδιαίτερης προσοχής ο πληροφοριοδότης: είναι ο πρώτος μετά από εννέα χρόνια που έδωσε τη σωστή πληροφορία, που οδήγησε στη σύλληψη. Όλες οι προηγούμενες είχαν αποδειχθεί λάθος ή ψευδείς.
Δεν διαφεύγει την προσοχή κανενός βέβαια και η χρονική σύμπτωση: ο πίνακας βρέθηκε πριν κλείσει ο κύκλος εορτασμού 200 ετών από την Επανάσταση του 1821, αλλά και ταυτόχρονα σχεδόν με τα θυρανοίξια της νέας Εθνικής Πινακοθήκης.
Το μυστήριο με το τρίτο έργο που εκλάπη και τα ερωτήματα για τον δράστη
Υπάρχει ένα ακόμα καθοριστικό ερώτημα όμως, που για πρώτη φορά φαίνεται ότι η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, αφήνει ανοιχτό. Αφορά το τρίτο έργο που έκλεψε ο 49χρονος, ένα συγκλονιστικό σχέδιο του 17ου αιώνα, «Ο Αγιος Diego de Alcala σε έκσταση με την Αγία Τριάδα και Σύμβολα του Πάθους» του Guglielmo Caccia, γνωστού ως Moncalvo.
Ο 49χρονος, που δηλώνει τόσο μεγάλος φιλότεχνος, τόσο εμμονικός που οργάνωσε μόνος του ολόκληρη ληστεία, δεν δίστασε -σύμφωνα με τον ισχυρισμό του- να σκουπίσει το ματωμένο χέρι του πάνω στο σχέδιο. Στη συνέχεια έσκισε το σχέδιο του 17ου αιώνα σε κομμάτια και το πέταξε στην τουαλέτα. Αλήθεια ποιος άνθρωπος με τόση αγάπη στην Τέχνη θα σκούπιζε το αίμα του σε έργο τέχνης;
Επίσης, ο ίδιος δήλωσε ότι αγόρασε από το Μοναστηράκι χοντρά γάντια για την κλοπή. Πώς τρυπήθηκε τόσο βαθιά που λέρωσε με αίμα το έργο. Και γιατί δεν βρέθηκε αίμα στον χώρο της κλοπής;
Το ύποπτο έργο στη δημοπρασία της Φλωρεντίας
Το απόγευμα της Τετάρτης, μιλώντας στον ΑΝΤ1, η Λίνα Μενδώνη δήλωσε ότι ο ισχυρισμός του δράστη και αυτό που μεταφέρεται από την αστυνομία είναι ότι το έργο καταστράφηκε, και εμμέσως άφησε να εννοηθεί ότι θα μελετηθεί ξανά το θέμα. Διότι υπάρχουν ενδείξεις ότι το έργο μπορεί να πουλήθηκε. Ιστορικός Τέχνης δήλωσε ότι το εντόπισε -ή ένα σκίτσο του Moncalvo που ήταν σχεδόν ίδιο- σε δημοπρασία στη Φλωρεντία. Ενημερώθηκαν τότε η διευθύντρια της Πινακοθήκης Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα και το ΔΣ της Πινακοθήκης.
Aριστερά το σχέδιο που εκλάπη, δεξιά αυτό που βγήκε στον κατάλογο της δημοπρασίας το 2019 |
Το έργο μετά από αυτή τη συζήτηση αποσύρθηκε από τον κατάλογο της δημοπρασίας.
Η εφημερίδα «Καθημερινή» είχε επικοινωνήσει τότε με την κυρία Λαμπράκη Πλάκα και είχε πάρει την εξής απάντηση: «Εχουμε σοβαρές αμφιβολίες, κυρίως επειδή υπάρχει μια μικρή διαφορά στο μέγεθος, αλλά και κάποιες διαφορετικές κηλίδες». Παραδέχθηκε, μάλιστα, ότι η Εθνική Πινακοθήκη δεν έστειλε κάποιον ειδικό να εξετάσει το έργο της δημοπρασίας. «Εθεσα το ζήτημα στο Δ.Σ. και δεν το κρίναμε απαραίτητο», ήταν η απάντηση της κυρίας Λαμπράκη Πλάκα στην «Καθημερινή».
Με πληροφορίες από: ΕΡΤ, ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, MEGA, iefimerida
Σχόλια