Ετικέτες

Εμφάνιση περισσότερων

Η ίδρυση ατομικής επιχείρησης που απαιτούσε φυσική παρουσία για τη διεκπεραίωση 5 διαδικασιών, τώρα γίνεται αμιγώς ψηφιακά και με ένα μόνο βήμα


Την Εθνική Πολιτική Διοικητικών Διαδικασιών (ΕΠΔΔ) και τη νέα ψηφιακή υπηρεσία ίδρυσης ατομικής επιχείρησης μέσω του gov.gr παρουσίασαν την Παρασκευή ο Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης και ο Γενικός Γραμματέας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών Λεωνίδας Χριστόπουλος. Στην εκδήλωση που διοργάνωσε η Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης συμμετείχαν οι Υπουργοί Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης και Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης.

Η Εθνική Πολιτική Διοικητικών Διαδικασιών συγκροτήθηκε ως μια συνεκτική πολιτική με τον. 4961/2022 για τις αναδυόμενες τεχνολογίες και θα κωδικοποιηθεί με το νέο Κώδικα Διοικητικών Διαδικασιών, ο οποίας θα έρθει στη Βουλή το αμέσως προσεχές διάστημα. Η ΕΠΔΔ έχει ως στόχο να καταγράψει το σύνολο των διοικητικών διαδικασιών του Δημοσίου Τομέα. Με τον τρόπο αυτό, θα είναι εφικτό οι διαδικασίες αυτές να αξιολογηθούν, να απλουστευτούν, να ανασχεδιαστούν, να ψηφιοποιηθούν και γενικά να γίνουν πιο φιλικές και εύχρηστες για πολίτες και επιχειρήσεις. Η ΕΠΔΔ αποτελείται από τρεις πυλώνες:

Το Εθνικό Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών (ΕΜΔΔ) «Μίτος» για την καταγραφή, αποτύπωση και τυποποίηση όλων των διοικητικών διαδικασιών του Κράτους

Το Εθνικό Πρόγραμμα Απλούστευσης Διαδικασιών (ΕΠΑΔ) για τον ανασχεδιασμό και την απλούστευση των διοικητικών διαδικασιών και

Το Παρατηρητήριο Γραφειοκρατίας για τον υπολογισμό της γραφειοκρατίας, τη μέτρηση των διοικητικών βαρών και τη συνεχή αξιολόγησή και τεκμηρίωση των αποτελεσμάτων της ΕΠΔΔ.

Η φιλοσοφία, οι στόχοι, οι πυλώνες και τα νέα της Εθνικής Πολιτικής Διοικητικών Διαδικασιών είναι δημόσια προσβάσιμα στο diadikasies.gov.gr. Βελτιώνεται, έτσι, συνολικά η λειτουργία της Δημόσιας Διοίκησης και των υπηρεσιών της.

Στο πλαίσιο της εκδήλωσης παρουσιάστηκε η νέα ψηφιακή υπηρεσία που υλοποίησε το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, η ίδρυση ατομικής επιχείρησης μέσω του gov.gr.

Πρόκειται για μια νέα μεγάλης κλίμακας απλούστευση που υλοποιεί η Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών σε συνεργασία με την ΑΑΔΕ και αφορά σε ένα «γεγονός ζωής» που μέχρι σήμερα χαρακτηριζόταν από έντονη και ανελαστική γραφειοκρατία, καθώς απαιτούσε τη διεκπεραίωση με φυσική παρουσία του ενδιαφερόμενου πολίτη πέντε διαδικασιών σε διαφορετικές υπηρεσίες. Πλέον, η διαδικασία ενοποιείται σε μία μόνο πράξη και ψηφιοποιείται πλήρως για τον πολίτη.

Η νέα υπηρεσία είναι προσβάσιμη είτε απευθείας, στο atomiki.gov.gr, είτε μέσω του gov.gr, στην ενότητα «Επιχειρηματική δραστηριότητα» και την υποενότητα «Έναρξη και λύση επιχείρησης». Η λειτουργία της είναι ιδιαίτερα απλή, καθώς τα περισσότερα στοιχεία αντλούνται αυτόματα, κατόπιν έγκρισης του πολίτη, μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης. Εγχειρίδιο με αναλυτικές οδηγίες για όλα τα βήματα της διαδικασίας διατίθεται στη σελίδα εισόδου της υπηρεσίας, στο πεδίο «Οδηγίες χρήσης».

Ο Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης δήλωσε: «Ανακοινώνουμε σήμερα μία τομή στον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το Δημόσιο: την Εθνική Πολιτική Διοικητικών Διαδικασιών. Είναι εξαιρετικά σπάνιο να μπορέσει ένα κράτος να μετρήσει το σύνολο των διαδικασιών του, δεν νομίζω ότι έχει ξαναγίνει με τον ίδιο τρόπο με τον οποίο γίνεται εδώ.

Σήμερα, σε αυτό το πλαίσιο, ανακοινώνουμε και μία νέα ψηφιακή υπηρεσία που έχει διττό χαρακτήρα απλούστευσης και ψηφιοποίησης: την ίδρυση ατομικής επιχείρησης μέσω του gov.gr. Οι πέντε επισκέψεις πλέον γίνονται πέντε λεπτά και η επίσκεψη είναι πλέον ψηφιακή μέσω του gov.gr.

Η δήλωση των γεγονότων ζωής δεν είχε σχεδιαστεί με μία λογική “πολιτοκεντρική”, δηλαδή με μία λογική που θέτει τον ενδιαφερόμενο στο επίκεντρο. Βασικά δεν είχαν σχεδιαστεί καν. Οπότε χρησιμοποιώντας απλές ψηφιακές τεχνολογίες και κάνοντας αλλαγές τόσο στις οθόνες του κώδικα όσες και στο γράμμα του νόμου επιδιώκουμε να πετύχουμε μία ριζική αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο το κράτος λειτουργεί. Στο τέλος της επόμενης τετραετίας ο στόχος είναι απλός, σαφής και δεδηλωμένος: με ελάχιστες εξαιρέσεις όλες οι αλληλεπιδράσεις μας με το Δημόσιο θα είναι ψηφιακές εφόσον το επιθυμούμε, με το παράλληλο κανάλι των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών».

Ο Υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης δήλωσε: «Σήμερα είναι μία πολύ σημαντική ημέρα. Όλο αυτό που συνέβη σε επίπεδο κυβέρνησης μεταφέρεται σε επίπεδο διοίκησης: από το επιτελικό κράτος στην επιτελική διοίκηση. Διότι όσο καλή κι αν είναι η διοίκηση, δεν μπορεί να λειτουργήσει αν δεν είναι καταγεγραμμένες, σαφείς, διαφανείς, προσβάσιμες οι διαδικασίες.

Κανένα άλλο κράτος ευρωπαϊκό δεν έχει σε αυτήν την έκταση το συγκεκριμένο ψηφιακό εγχειρίδιο που παρουσιάζεται σήμερα, το οποίο διευκολύνει τους πολίτες και για αυτόν τον λόγο οφείλουμε να αισθανόμαστε όλοι περήφανοι.

Με ένα κλικ ο πολίτης μπορεί να γνωρίζει εύκολα, προσβάσιμα, λειτουργικά ποια είναι η διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσει. Θα συνεχίζουμε να δουλεύουμε μέχρι την τελευταία ημέρα της παρούσας διακυβέρνησης για να κάνουμε τη ζωή των πολιτών ευκολότερη».

Ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης δήλωσε: «Για να ιδρύσεις μία ατομική επιχείρηση στην Ελλάδα μέχρι σήμερα χρειαζόσουν πέντε επισκέψεις σε διαφορετικές υπηρεσίες άρα αρκετές χαμένες εργατοώρες και απίστευτη ταλαιπωρία. Σήμερα θα μπορείς να ιδρύεις πια την ατομική σου επιχείρηση από το κινητό σου τηλέφωνο μέσα από το gov.gr και να ξεκινήσεις την επιχειρηματική σου δράση όσο μπορείς πιο γρήγορα για να συμβάλλεις και εσύ στην ανάπτυξη του ΑΕΠ, στην πτώση της ανεργίας και στην ευημερία του ελληνικού λαού.

Ο Κυριάκος Πιερρακάκης λοιπόν με το όραμά του και με την ομάδα του μας έδωσε τις τεχνικές δυνατότητες, τις ιδέες που είχαμε οι διάφοροι Υπουργοί, μεταξύ αυτών και εγώ, να τις κάνουμε πράξη προς όφελος του ελληνικού λαού».

Ο Γενικός Γραμματέας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών Λεωνίδας Χριστόπουλος δήλωσε: «Η Εθνική Πολιτική Διοικητικών Διαδικασιών είναι μια νέα, μοντέρνα, συνεκτική πολιτική για να καταγράφουμε και να απλουστεύουμε τις διαδικασίες και να μετράμε το αποτέλεσμα των παρεμβάσεων μας, μέσω του Παρατηρητηρίου για τη Γραφειοκρατία.

Είναι κομβικής σημασίας ο πολίτης να μπορεί να δει σε ένα σημείο και με ενιαίο τρόπο όλες τις δράσεις που κάνει η Δημόσια Διοίκηση για τη βελτίωση των υπηρεσιών και τα οφέλη που προκύπτουν.

Για να το δείξουμε πρακτικά, παρουσιάσαμε τη νέα διαδικασία έναρξης ατομικής επιχείρησης μέσω του gov.gr, η οποία ήταν μια απαιτητική άσκηση απλούστευσης και ψηφιοποίησης. Είναι μια δράση που προάγει το όραμα της ΕΠΔΔ για τη στήριξη της οικονομικής ανάπτυξης χωρίς περιττή γραφειοκρατία».

Στα περίπου δύο χρόνια τροποποιήθηκαν τα παρακάτω νομοθετήματα:
  1. Ο ν. 4892/2022 (Α' 28) κατήργησε την υποχρέωση προεγγραφής στον e-ΕΦΚΑ από τους πολίτες που προβαίνουν σε έναρξη ατομικής επιχείρησης. Θέσπισε δε την αυτεπάγγελτη εγγραφή από τον e-ΕΦΚΑ κάτι που θα υλοποιηθεί τεχνικά στην 2η έκδοση της εφαρμογής Έναρξης Ατομικής Επιχείρησης μέσω Gov.gr
  2. Με τον ν. 4919/2022 (Α' 71) δημιουργήθηκε ένα σαφές και απλουστευμένο πλαίσιο καταχώρισης και δημοσίευσης στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ) και θεσμοθετήθηκε διακριτό από το ΓΕΜΗ, Μητρώο Μη Εμπορικής Οικονομικής Δραστηριότητας (ΜΜΕΟΔ).
  3. Έπειτα από συνεργασία της Γενικής Γραμματείας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με την ΑΑΔΕ εκδόθηκε απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ για τον ανακαθορισμό της χωρικής αρμοδιότητας του συνόλου των ΔΟΥ σύμφωνα με την οποία πλέον αντιστοιχεί ένας Ταχυδρομικός Κωδικός (ΤΚ) σε μια μοναδική ΔΟΥ.

Πώς θα λειτουργεί η εφαρμογή

Για τη χρήση της υπηρεσίας απαιτείται ο πολίτης: 

  • να διαθέτει ελληνικό ΑΦΜ
  • να είναι ενήλικος Έλληνας υπήκοος ή υπήκοος άλλου κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης
  • να μην έχει ήδη ατομική επιχείρηση
  • και η έδρα της επιχείρησης να είναι στην Ελλάδα
  • Τα στοιχεία που θα χρειαστεί να γνωρίζει ο χρήστης καθώς θα του ζητηθούν να τα συμπληρώσει είναι:
  • οι προσωπικοί κωδικοί πρόσβασης στο Taxisnet
  • ο Αριθμός Ταυτότητας Ακινήτου για ιδιόκτητη έδρα ή ο αριθμός συμβολαίου και το έτος σύνταξης του για μισθωμένη έδρα με την προϋπόθεση ότι στο μισθωτήριό αναγράφεται ο ΤΚ στη διεύθυνση της έδρας
  • τα στοιχεία της Επιχείρησης όπως ΚΑΔ και εμπορικός τίτλος.

Σε περίπτωση που δεν προβεί το ίδιο το φυσικό πρόσωπο σε ενέργειες έναρξης αλλά αποφασίσει να εξουσιοδοτήσει τρίτο πρόσωπο το μόνο που απαιτείται είναι να γνωρίζει τον ΑΦΜ του εξουσιοδοτούμενου.

Η διαδικασία έχει ολοκληρωθεί επιτυχώς με την δημιουργία της Βεβαίωσης έναρξης εργασιών της επιχείρησης. Το έγγραφο διαθέτει τα χαρακτηριστικά ασφαλείας του gov.gr με προηγμένη ηλεκτρονική σφραγίδα και χρονοσήμανση, κωδικάριθμο και κωδικό QR για την επαλήθευση του.

Μπορεί να διακινηθεί τόσο ηλεκτρονικά όσο και έντυπα, ενώ στην έντυπη μορφή του δεν χρειάζεται επικύρωση αφού επιβεβαιώνεται με την εφαρμογή εγγυρότητας εγγράφων του gov.gr. Η ανάκτηση της βεβαίωσης γίνεται στη σελίδα myΑΑΔΕ.

Μόλις εκδοθεί η βεβαίωση έναρξης εργασιών για την ατομική επιχείρηση ο πολίτης πρέπει να προβεί σε εγγραφή και υπαγωγή στην ασφάλιση του eΕΦΚΑ χρησιμοποιώντας την αντίστοιχη ψηφιακή υπηρεσία μέσω του gov.gr. Σε περίπτωση παράλειψης του συγκεκριμένου βήματος και μη υποβολής αίτησης, η εγγραφή θα πραγματοποιηθεί αυτεπάγγελτα με πράξη του αρμόδιου ασφαλιστικού οργάνου.

Η νέα διαδικασία για την έναρξη ατομικής επιχείρησης μέσω του gov.gr έχει ήδη καταχωριστεί στο Εθνικό Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών «Μίτος». Όλοι οι πολίτες να έχουν τη δυνατότητα να δουν πληροφορίες για την διαδικασία όπως τους τρόπους που αυτή παρέχεται, τους φορείς που είναι αρμόδιοι, το θεσμικό πλαίσιο, τα προαπαιτούμενα και πολλά άλλα, καθώς και να διαπιστώσουν πόσα ψηφιακά βήματα πραγματοποιούνται μέσα στα 5 λεπτά που απαιτούνται για να προβούν στην ίδρυση της ατομικής τους επιχείρησης.

Όπως σημειώθηκε στο επόμενο χρονικό διάστημα θα γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες ώστε:

  • η συγκεκριμένη εφαρμογή να μπορεί να χρησιμοποιηθεί και από αλλοδαπούς πολίτες τρίτων χωρών που έχουν βάσει της άδειας διαμονής τους τη δυνατότητα για άσκηση αυτόνομης επαγγελματικής δραστηριότητας και
  • Θα υλοποιεί διασύνδεση με τον e-ΕΦΚΑ για την αυτεπάγγελτη εγγραφή.

Σχόλια

ΘΕΜΑ...ΥΓΕΙΑΣ