Ετικέτες

Εμφάνιση περισσότερων

Καύσιμα: Νέα παρέμβαση της κυβέρνησης. Το επικρατέστερο σενάριο


Την μεθεπόμενη εβδομάδα θα ανακοινωθεί, σύμφωνα με πληροφορίες, η νέα παρέμβαση της κυβέρνησης για τα καύσιμα. Θα έχει προηγηθεί η ανακοίνωση για την πορεία των εσόδων το πρώτο 5μηνο του έτους, που σύμφωνα με πληροφορίες κινούνται σε καλό δρόμο και δημιουργούν, με μία προβολή στους επόμενους μήνες, έναν ικανό δημοσιονομικό χώρο που θα επιτρέψει την ανάληψη νέων δράσεων.

Προς την κατεύθυνση αυτή κινούνται και τα πρώτα στοιχεία από τον τουρισμό. Σύμφωνα με αυτά ο Απρίλιος κινήθηκε ιδιαίτερα καλά, ενώ ο Μάιος ενδεχομένως να είναι σε έσοδα πάνω από τον αντίστοιχο μήνα του 2019. Όλα τα παραπάνω διευκολύνουν την κυβέρνηση στην λήψη αποφάσεων για τα καύσιμα, ώστε να δοθεί μία πραγματική ανάσα στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.

Το περίγραμμα της νέας παρέμβασης δεν έχει ακόμη αποτυπωθεί πλήρως, ωστόσο το επικρατέστερο σενάριο είναι το μοντέλο παρέμβασης στο diesel κίνησης να επεκταθεί και στην βενζίνη και μάλιστα με υψηλότερα ποσά ανά λίτρο.

Στο ερώτημα αν υπάρχει σκέψη ή περιθώριο μείωσης των έμμεσων φόρων στα καύσιμα, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος έκλεισε ερμητικά κάθε χαραμάδα. Αν και παραδέχθηκε ότι οι τιμές των καυσίμων είναι υπερβολικά επιβαρυμένες με φόρους, συμπλήρωσε ότι και τα έσοδα του Προϋπολογισμού είναι συνδεδεμένα με αυτούς τους φόρους. Και για να μην υπάρχει καμία αμφιβολία για το τι εννοεί, ξεκαθάρισε ότι αν θα θέλαμε να ρίξουμε τις τιμές στα προ πολέμου επίπεδα, χρησιμοποιώντας ως “εργαλείο” τη μείωση ΕΦΚ- ΦΠΑ, αυτό θα είχε κόστος 3,8 δισ ευρώ. Συνυπολογίζοντας ακόμα και το όφελος από μια αύξηση της κατανάλωσης κατά 8% (τόση ανέφερε ότι είναι η μείωση της κατανάλωσης βενζίνης σήμερα), το κόστος θα παρέμενε στα απαγορευτικά επίπεδα των 3,5 δισ ευρώ. Δεν είναι μυστικό ότι φόροι και τέλη, καλύπτουν πάνω από το 50% της λιανικής τιμής της βενζίνης, με αποτέλεσμα η αμόλυβδη στην Ελλάδα να είναι σταθερά η 3η- 4η ακριβότερη στην Ευρώπη.

Η παράταση της επιδότησης των καυσίμων θα πρέπει να θεωρείται εκ των πραγμάτων δεδομένη, αν και μάλλον με διαφορετικό μοντέλο. “Όποιος δημοσιονομικός χώρος δημιουργηθεί, θα επιστρέψει στη κοινωνία και εκτιμώ ότι θα δημιουργηθεί”, δήλωσε ο Χ. Σταϊκούρας στη Βουλή, ενισχύοντας έτσι την αίσθηση ότι μπαίνοντας στο τελευταίο 10ήμερο του μήνα, θα έχουμε ανακοινώσεις. Το νέο μοντέλο επιδοτήσεων πιθανότατα θα αναπροσαρμόζεται με το μήνα, έτσι ώστε να αξιολογούνται όλα τα νέα δεδομένα, ενώ όπως προκύπτει από δηλώσεις του Θ. Σκυλακάκη στο ραδιόφωνο των Παραπολιτικών, το βασικό σενάριο είναι το ίδιο κονδύλι των επιδοτήσεων να μοιραστεί στοχευμένα σε μικρότερη περίμετρο δικαιούχων, έτσι ώστε να ενισχυθούν πιο “γενναία”, τα πιο αδύναμα νοικοκυριά.

Την ίδια στιγμή το κλίμα στις διεθνείς αγορές, αναφορικά με το πετρέλαιο βάρυνε ξανά. Οι επενδυτές και οι αγορές ανά τον πλανήτη δεν είδαν με καλό μάτι την απόφαση του ΟΠΕΚ να αυξήσει την παραγωγή κατά 648.000 βαρέλια την ημέρα, αφού την θεώρησαν κατώτερη των προσδοκιών.

Και αυτό για τον απλούστατο λόγο, ότι σε μία περίοδο που τείνει να αποκατασταθεί παγκοσμίως η ζήτηση στα προ covid επίπεδα, τα μέλη του ΟΠΕΚ δεν μπορούν να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων και να καλύψουν ένα μεγάλο μέρος της ρωσικής παραγωγής πετρελαίου, που σταδιακά θα ξεκινήσει να λείπει από την αγορά, στην πλήρη εξέλιξη του εμπάργκο που αποφασίσει η Δύση απέναντι στην Ρωσία.

Η τιμή του «μαύρου χρυσού» αντέδρασε αρνητικά και από τα 112 δολάρια το βαρέλι εκτοξεύθηκε πάνω από τα 118 δολάρια το βαρέλι, βαραίνοντας εκ νέου το κλίμα στην παγκόσμια οικονομία.

Την ίδια στιγμή οι κερδοσκοπικές τάσεις σε όλα τα στάδια των καυσίμων καλά κρατεί και όχι μόνο στην Ελλάδα. Προκειμένου να αντιληφθεί ο καθένας πόσο στρεβλό είναι το σύστημα, αρκεί να αναφέρει πως μέσα στον Μάιο η λιανική τιμή της βενζίνης ανέβηκε 10,2% και του diesel κίνησης, μόλις 1,5%.

Η εικόνα αυτή αποτελεί την απόλυτη στρέβλωση της αγοράς, αφού η πρώτη ύλη για την παραγωγή και των δύο αυτών προϊόντων είναι η ίδια, το πετρέλαιο Brent. Και όσο και αν υπάρχουν επιμέρους διαφορές, σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να δικαιολογηθεί τόσο μεγάλη απόκλιση, περίπου δεκαπλάσια.

Πιο συγκεκριμένα την 1η Μαΐου του 2022 η μέση τιμή, όπως αυτή ανακοινώνεται από το Παρατηρητήριο Τιμών ήταν στο 2,086 ευρώ το λίτρο, ενώ προχθές 1η Ιουνίου η τιμή ήταν στο 2,298 ευρώ το λίτρο, διαφορά 21 λεπτά ή ποσοστό 10,16%, που αποτελεί ρεκόρ ανόδου σε έναν μόλις μήνα.

Στο ίδιο διάστημα το diesel κίνησης αυξήθηκε μόλις 2,9 λεπτά ή σε ποσοστό στο 1,5%. Πιο συγκεκριμένα την 1η Μαΐου η μέση τιμή ήταν στο 1,855 ευρώ, ενώ την 1η Ιουνίου ήταν στο 1,884 ευρώ το λίτρο.

Χθες (02.06.2022) πάντως για δεύτερη συνεχή ημέρα η χονδρική τιμή του ρεύματος υποχώρησε κατά 11,33% και διαμορφώνεται στα 180,33 ευρώ τη μεγαβατώρα, ενώ το φυσικό αέριο διατηρήθηκε για μία ακόμη ημέρα στην περιοχή των 85 ευρώ η μεγαβατώρα.

Σχόλια

ΘΕΜΑ...ΥΓΕΙΑΣ